UKHUWAH DOESNT ALWAYS NEED TOGETHERNESS AND CONVERSATION AS LONG AS THE RELATION LIVE IN THE DUA'AA

Monday, May 30, 2011

NOW,you r not important for me..

as we grow up,we learn that even the one person that wasn't supposed to let us down probably will you'll  have your heart broken,probably more than once,and it's HARDER every time. you'll break hearts too,so remember how it felt when someone broke yours. you'll fight with your best friend and maybe even fall in love with them. you'll blame a new love for things an old one did. you'll cry because time is passing too fast and you'll eventually lose someone close to you. so take too many pictures,laugh too much,and love like you've never been hurt because every 60 seconds you spend angry or upset is a minute of happiness, you'll never get back!

DO WHAT MAKES YOU HAPPY
BE WITH WHO MAKES YOU SMILE
LAUGH AS MUCH AS YOU BREATHE
LOVE AS LONG AS YOU LIVE

NEVER TAKE A PERSON FOR GRANTED
HOLD EVERY PERSON CLOSE TO YOUR HEART CAUSE YOU MIGHT WAKE UP ONE DAY & REALISE THAT YOU'VE LOST A DIAMOND WHILE YOU WERE TOO BUSY COLLECTING STONES.

HEAL THE PAST
LIVE THE PRESENT AND DREAM THE FUTURE

thanks for the everything~..we may not like before..sorry

Sunday, May 29, 2011

BRACES..


ramainyer kwn2 ak pakai braces...nk pakai jugak!!.
bkn sbb saje2 nk pakai tp sbb gigi da prob..sbb tu nk pakai jugak

hmmmmm....nak pakai kat msia ke kat mesir????ramai je org buat kat mesir..huhuu

kalu buat kat mesir
kos murah je...x semahal buat kat msia..dn pakai sethn setgh..skjap jela kan..bergntung pd gigi ke??
tp...dentist kat cni x scan dulu gigi kita,terus pakai...jupe je byr deposit then psng apa er...tp bkn besi la..
xperlu scan..hmmmm..tkt jugak..da certain org kalu nk pakai braces kena operate,tp kat cni cm xkena operate pon..ramai org pakai,xda operate pon..
abis tu,kalu pakai braces bkn kena cabut gigi ke...??doktor akan cabut ms nk psng 6ti..
owww...ok2..

kalu buat kat msia
kalu buat ngn swasta mahal..kalu buat ngn kerajaan mmg xkn la kan...sia2 je menunggu 5thn last2 x jd pakai..huhu
kalu kat msia,doktor scan dulu gigi kita..kena cabut yg mana,perlu operate ke x..dgn buat scan ni boleh agak berapa lama awak kena pakai braces...
gigi ni da masalh,kena cabut sbb bertindih..huhu
so,nk pakai ke x??..kat msia ke kat mesir?...bincng ngn fmly r..next year keputusan nyer..hmmmmmm....

Thursday, May 26, 2011

CUACA PANAS DAN DEHIDRASI...


hari ni sgt22 panas...ni baru permulaan,belom pertghn  dn pengakhirn..cmne la keadaan bila dh smpai pertghn,berapa agak nyer suhu,adakah 50 darjah celcius??..permulaan je dh x larat dh...cm kena dehydrate betol2..panas kepala amat sgt..smpai umah je dh kena migrain dn demm..alhmdulillah..dh sihat selepas telan panadol 2 biji...x suke demm~..huhuhu..adakah nk terus berkekaln cmni smpai balik msia??x boleee...6ti exam,kena jaga kesihatan..tu yg penting...

Mesir bakal menghadapi kedatangan musim panas tidak lama lagi. Cuaca persekitaran mampu memberi implikasi yang buruk kepada kesihatan badan manusia. Bagi sesetengah orang terutama yang berada dalam kumpulan berisiko seperti warga tua, bayi dan kanak-kanak selain mereka yang berhadapan dengan masalah jantung dan tekanan darah tinggi, cuaca panas melampau boleh membawa kepada komplikasi kesihatan lain.

Antara risiko cuaca panas melampau adalah masalah dehidrasi iaitu kehilangan air daripada tubuh juga mineral lain dalam darah seperti potassium dan sodium yang berperanan dalam fungsi organ iaitu ginjal, otak dan jantung. Hal ini kerana air merupakan salah satu molekul penting dalam badan manusia dimana 57 hingga 75 peratus daripada berat badan kita.


Malah ramai yang tidak tahu, masalah kehilangan air atau dehidrasi juga boleh menyebabkan kekeliruan, kelesuan selain menjejaskan pernafasan dan denyut nadi serta sembelit.

Dalam keadaan normal, peluh yang terhasil apabila kita panas membantu menyejukkan tubuh apabila ia tersejat di permukaan kulit. Bagaimanapun, jika hari terlalu panas, terlalu berpeluh akan menyebabkan sistem ini gagal. Suhu tubuh berpotensi meningkat ke tahap yang bahaya.

Ia boleh menjadi punca berlakunya keletihan atau kepanasan melampau. Malah boleh menyebabkan sakit kepala, pening , kejang otot serta pengsan.


Bagaimana untuk mengelakkan masalah ini?

1) Minum banyak air 


Disebabkan anda kehilangan air dalam tubuh, anda juga perlu menggantikannya semula. Dalam keadaan biasa, seseorang yang memiliki berat badan 58 kilogram sepatutnya meminum lapan gelas air sehari. Iaitu berdasarkan peraturan biasa, untuk setiap 0.9 kilogram berat badan, anda memerlukan 28.4ml air.

Bagaimanapun, dalam cuaca yang panas, pengambilan air patut ditingkatkan. Sebaiknya nikmati air suam atau mungkin jus buah-buahan tetapi bukan minuman berkarbonat. Minuman berkarbonat atau alkohol hanya akan membuatkan anda kehilangan lebih banyak cecair dalam badan. Minuman ais juga sepatutnya dielakkan kerana ia boleh menyebabkan kekejangan pada perut.

2) Ubahsuai diet anda 


Elakkan makanan pedas atau berat. Makanlah makanan sejuk terutama salad atau buah-buahan yang mengandungi kandungan air yang tinggi.

3) Rasional dalam melakukan senaman 


Jangan bersenam atau beriadah pada waktu petang yang panas. Anda mungkin boleh memilih waktu lain yang lebih sesuai.

4) Pilih pakaian yang sesuai 

Pastikan anda memakai baju dengan warna-warna terang, longgar dan diperbuat daripada kain kapas. Baju berwarna gelap menyerap haba.

5) Elakkan perangkap haba 


Parkir kereta anda di kawasan yang tertutup. Kalau boleh berada dalam kawasan berhawa dingin. Jika perlu keluar dari pejabat atau rumah, pastikan anda sentiasa membawa air.

Fakta

Kesan haba panas pada tubuh

• 20 darjah Celcius - selesa, denyut nadi normal.
• 25 darjah Celsius - peluh biasa.
• 30 darjah Celsius - Ketidakselesaan.
• 40 darjah Celsius - Kepanasan melampau, berpeluh, denyut nadi pantas, letih.
• 45 darjah Celsius - Kepanasan melampau, peluh terhenti, panas dan kulit kering.

p/s:jagala kesihatan anda..sebagai langkah awal penjagaan..kerana peperiksaan dh x lama lagi..utk bdk medik tinggal beberapa minggu ag..bdk farmasi tinggl satu bulan ag...selamat maju jaya!


7 PERKARA GANJIL MENIMPA MAYAT


Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah SWT. Dia berkata, “Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat.”
” Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi apabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telah pun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?” tanya pemuda itu. ” Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah sewaktu hidupnya. Lantaran Allah menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain,” jawab ahli ibadah tersebut.
Sambung pemuda itu lagi, ” Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telah pun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?” Jawab ahli ibadah tersebut, ” Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,”
Pemuda itu menyambung lagi, ” Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu.” ” Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda,” balas ahli ibadah itu lagi.
” Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?” Jawab ahli ibadah itu, ” Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya.”
” Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya,” sambung pemuda itu. ” Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah SAW pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda,” jelas ahli ibadah tersebut.
” Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya,” ” Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya,” jawab ahli ibadah tadi.
” Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?” tanya pemuda itu lagi. Jawab ahli ibadah tersebut, ” Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya.”
Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah kita datang dan kepada-Nya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah.

Wednesday, May 25, 2011

TOBLERONE...YumMMMMYYYyyy~

yammmm,,yammmmm!~

TOBLERONE??..tu pun nk kecoh....errrkkk??..biala..tp TOBLERONE ni special punyer... <3

DULU....
x sedap la choc ni,knp bli byk2?xda org mkn pon...huhuhu..nasib baik da sepupu kecik2 suke dtg umah..dyeorg ckp'umah mok long byop choc,nk duk umah mok long'..hehe..

SEKARANG....
waaaa....da org bg toblerone...hmmmm...tp x suke choc ni...x nk amk,x baik la..org bg kena la amk..amk la tp x mkn pon,'knp x mkn toblerone??..sedap laaaa...rugi la x mkn'..hmmm..kita cube la mkn...hmmmmmmmmmmmmmm.....MMG SEDAP!..knp selama ni x sedar...hohohoho...kalu cmni,nk bli byk choc ni la kat msia...sbb toblerone kat cni mahal...huhuhu...

mungkin rs sedap sbb da org bagt..mekasihhhhh..sbb bg choc...alaaaa...kesilapan kecik jelaaa...xyah risau,but i like ur words~...hehe...thank a lot dear~!..

i know 
i hve being super duper giant major jerk yesterday
for that i'm sorry...

it's okay dear..we all forgive u.. :))
lain kali kalu nk bg,bole jugak..hehehe... 


Monday, May 23, 2011

TAK SUKE BILA DATANG DAN PERGI SECARA TIBA2.. :(

KAWAN..SAHABAT..TEMAN..TEMAN SEJATI...

adakah perkataan di atas beri makna yg berbeza-beza??..hmmmmm...what do u think guys??..


something..kita x sedar silap kita..salah kita sbb x sengaja..kalu sengaja mmg kita nmpk kan...

'yap betol..sbb tu ko kena sentiasa mintak maaf kat org,biarla ko segan ke,kena la tebal kn muka..demi kebaikan'..pesanan seseorg....

yerla...x taula sama ada kita sedar ke x,bila dah berkwn..rapat..mesra..tut..tut..kwn tibe2 hilangkan diri..diam kan diri..x cm dulu..knpkah??adakah kita ada buat salah??.atau dye da sebb sendiri..hmmmmmm...

KAWAN BIAR SERIBU,BERKASIH BIAR SATU.....erkk??

x kisah la..kalu da silap dn salah mintak maaf byk2..

YOU ALL R MY FRIENDS IN THE WORLD AND THE NEXT..forever~!..saya sayang kamu semua
:))


Pencil   :  
You know, I'm really sorry.


Eraser  :  
For what? You didn't do anything wrong.

Pencil  :  
I'm sorry, because you get hurt because of me. 
Whenever I made a mistake, you're always there to erase it. 
But as you make my mistakes vanish, you lose a part of yourself. 
You get smaller and smaller every time.

Eraser  :  
That's true. But I don't really mind. You see, I was made to do this. 
I was made to help you whenever you do something wrong. 
Even though one of these days, I know I'll be gone and you have to replace me with a new one, I'm actually happy with my job. So please, stop worrying. You don't have to feel sorry. Really.



Monday, May 16, 2011

DALAM MIHRAB CINTA......

dalam mihrab cinta...citer ni beri pengajaran..dan bukk minda kita supaya berfkr ngn lebih baik..sangat bagus.. :)





Syamsul (Dude Harlino) pemuda 20 tahun-an bertekad menuntut ilmu di sebuah pesantren di Kediri, meninggalkan kehidupannya yang cukup nyaman. Disini ia bertemu dengan Zizi (Meyda Sefira) putri pemilik pesantren yang pernah ditolongnya ketika dijambret di kereta, yang kejadian tersebut membuat mereka jadi dekat.
Dipesantren ini Syamsul terusir karena dituduh mencuri akibat fitnah sahabatnya sendiri Burhan (Boy Hamzah). Kemudian karena keluarganya sendiri juga tidak mempercayainya, hingga benar-benar membuat Syamsul menjadi seorang pencopet.
Di tengah kekacauan dan kegelapan hidupnya ini Allah memberikan jalan baginya untuk bertobat dan mempertemukannya dengan Syilvie (Asmirandah) seorang gadis solehah.
Apakah Syilvie nantinya yang akan berjodoh dengan Syamsul ataukah Zizi yang bakal jadi pendamping hidupnya?



best songs!

Tuesday, May 10, 2011

A FRIEND IS SOMEONE WHO KNOWS ALL ABOUT YOU AND STILL LOVE YOU

salamualaik'..mudah mudahan kita dlm keadaan baik..dan msh bernafas sperti biasa..alhmdulillah... :))

tibe2 terdetik plak nk post psl sahabat ni...haisshhh..entah la knp..mybe dgr lagu sahabt sejati from unic..hayati lirik dye..aikk..rs tersentuh lak..haha..


kpd teman2 yg ak pnh lukakn hati korng,mintak maap yer,including peer,seniors and juniors,dulu pernh kuar kn bhsa kasar smpai terasa,mintk maaf,sombong ngn korng ke,mintak maaf..i'm not a perfect girl..cuma mohon ingt la ak dlm doa korng..friends forever!..


KU BIARKAN PENA MENULIS,MELUAHKAN HASRAT DI HATI,MOGA TERUBAT SEGALA KERESAHAN DI JIWA,X PERNAH KU INGINI.. 

ma selalu pesan"ingtla pe ma pesan,kalu kita kawan ngn org jujur,kita akn jd jujur..kalu kita berkwn ngn org baik,kita akn jd baik,kalu kita berkwn ngn org x pnh tingglkn solat,mengajak kita kpd kebaikn..kita pun sama"


saya sangat sayang kawan2 sy sekarang....teman2 saya..sahabat2 saya..sy sgt2 syg korang semua..x kira d malaysia dan d mesir..teman yg baik ialah teman yg membawa kita ke jln ALLAH..apabila kita tgk teman kita,kita akn teringt kat ALLAH.. :)

Saturday, May 7, 2011

TAWARAN BIASISWA/PPBU 2011/2012 YAYASAN BANK RAKYAT

PENGUMUMAN!!!..PENGUMUMAN!!!

tawaran biasiswa PPBU 2011/2012



Dibuka untuk semua warga mahasiswa/mahasiswi...
PERINGATAN : 
  1. Tarikh tutup 1 Ogos 2011
  2. Laman web untuk medaftar hanya boleh dilayari dengan menggunakan Internet Explorer versi 7 dan Mozilla sahaja.
  3. Hanya pemohon yang telah mendapat tawaran kemasukan ke IPT boleh memohon biasiswa/PPBU.
  4. Sila baca syarat-syarat yang dinyatakan oleh Yayasan Bank Rakyat.
  5. Sila isi borang secara online di e-borang permohonan biasiswa/PPBU.

sila rujuk laman web ini..http://www.yayasanbankrakyat.com.my/

Monday, May 2, 2011

Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.


"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki."
Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.
Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.
Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.
Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.
Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?
Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah.
Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?
Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu.
Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.
Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa.
Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.
Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku.
Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.
Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.
Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu.
Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.
Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.
Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.
Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.
Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari redha Illahi.
Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu.
Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.
Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku. Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.
Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.
Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya, cukuplah dengan itu hilang harga dirinya di hadapan Allah. Di hadapan Allah. Di hadapan Allah.
Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..
Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.

TRULY GREAT FRIENDS ARE HARD TO FIND,DIFFICULT TO LEAVE AND IMPOSSIBLE TO FORGET


even though we've changed and we're all finding our own place in the world,we all know that when the tears fall down or the smile spreads across our face,we'll come to each other..no matter where this crazy world takes us,nothing will ever change as we're all still friend..forever..abadan~


alahai..rindu nyer kat kawan2 ku...kat msia...skrg korng dah cuti pjg..4 bulan.lama tu..jeles teman!..cuti ni la kita hargai kan..kuar,g derak..jupe tiap2 hr kalu bole...sepjg cuti tu,isi ms ngn kuar je...hahahaha..skrg xdah..masing2 da hala tuju masing2..teman xdpt join kamu2 semua dh...xda cuti..cuti bln pose 6ti la..insyaAllah...teman balik msia 6ti jgn lupe kita derak sama2 neh...nk jupe korng..nk peluk korng..nk lepas rinduuuu...jom sleepover!!..umah sape???hahha..alahai..rindu lak zaman sek men....insyaAllah,26 julai ni teman balik msia..ngn zana sioh..hehehe... (^_^)


a friend is someone who understands ur past,believes in ur future and accepts you just the way u are..

ini dyeeee.........heehehe..nila housemates teman skrg...da yg amk medik..da satu course ngn teman..hehehe..kitaorg suke buli membuli antara satu sama lain..haha..nila buat kitaorg rpt..teman la,selalu kena buli..sabor jela~hari2 kitaorg akn msk..kalu gather pon hr jumaat je..hr minggu..xpon bila da cuti..masing2 sibuk..kelas dr pgi smpai petg..penat...cmtu la rutin harian kitaorg..pegi kelas..balik kelas ptg,kalu yg kena masak aritu..msk..pastu pas magrib makn..pastu bljr..hahaha..cmnila kehidpn seorg plajar..xda dh balik umah terus bkk tudung salji,lauk dah siap..tu zaman2 ms kita duk kat umah yer...huhu..doa sama2 kita dpt result mumtaz yer kwn2..stdy hard n stdy smart...insyaAllah,hasilnyer gempak..bakal2 doktor dan ahli farmsi.. :))

macmana ingin kawin kalau membaca Al-Quran masih merangkak-rangkak lagi?Macamana ingin berkahwin kalau tak sanggup berkorban lagi?Macamana ingin berkahwin kalau masih kurang menjaga ibadah lagi?...renung2kanla...


Dengan nama Allah yang menciptakan manusia itu secara berpasang-pasangan. 
Selawat dan doa dipanjatkan buat Muhammad bin Abdullah insan yang kita sedang pelajari dan amalkan hadis-hadisnya.
Bergelar sebagai pelajar tahun akhir ini, ada 1 soalan yang sering kali diterjah pada saya.
Bila nak kahwin?
Kalau ada yang lamar itu , kahwin je lah. Tak payah tunggu sampai habis belajar.
Bercakap untuk berkahwin memang mudah tapi adakah diri sudah benar-benar bersedia untuk menjalankan tanggungjawab.
Untuk syabab , bersediakah untuk menjaga amanah yang Allah berikan? Untuk akhwat , bersediakah untuk menyenangkan hati suami?
Memandangkan ramai sangat yang bertanya mengenai isu yang sentiasa panas zaman berzaman ini, dengan rendah hatinya ingin saya kongsikan sesuatu.
Isu perkahwinan sentiasa mendapat tempat dalam list cerita-cerita untuk dibualkan oleh para pelajar. Tidak terkecuali lelaki mahupun wanita.
Teringatkan saya reaksi teman-teman yang pelbagai apabila isu ini dibincangkan. Memang fitrah insan normal begitu saya kira, semoga semua tidak leka dan sentiasa berhati-hati agar tidak termasuk ke kawasan larangan yang tidak sepatutnya.
Pembinaan masjid yang utuh pastinya menjadi idaman semua. Sekadar sedikit muhasabah untuk kita semua sebelum berangan-angan lebih jauh ke hadapan. Salah satu tujuan perkahwinan adalah untuk melahirkan zuriat-zuriat yang soleh dan musleh juga. InsyaAllah! Memperbanyak umat nabi yang benar-benar bertaqwa dan melahirkan lebih ramai individu muslim yang menerima tarbiyah islami sejak kecil lagi.
Jika kalian menyingkap kisah isteri Imran yang disebut di dalam Al-Quran, itulah contoh isteri dan ibu yang terbaik dari Al-Quran. Semangat isteri Imran yang disebutkan didalam Al-Quran itu wajar dijadikan idola, panduan dan ikutan semua wanita akhir zaman.
Berdasarkan ayat 35-36 surah al-imran.
"(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata "Ya tuhanku, sesungguhnya aku bernazar kepada-Mu, apa (janin) yang dalam kandunganku (kelak) menjadi hamba yang mengabdi kepadamu, maka terimalah nazar dariku. Sungguh engkaulah maha mendengar, maha mengetahui"
Maka ketika melahirkannya, dia berkata, "Ya tuhanku, aku telah melahirkan anak perempuan" Padahal Allah lebih tau apa yang dia lahirkan, dan laki-laki tidak sama dengan perempuan. "Dan aku memberinya nama Maryam, dan aku mohon perlindunganMu untuknya dan anak cucunya dari syaitan yang terkutuk"
Lihatlah bagaimana hebatnya isteri Imran, seorang wanita yang sangat suci sengaja diceritakan di dalam al-Quran telah bernazar kepada Allah untuk mengorbankan atau menginfaqkan anaknya yang masih dalam kandungannya di jalan Allah. Dia dengan tulus sucinya benar-benar menyerahkan masa hadapan anaknya supaya berjihad mengabdikan diri padaNya.
Secara fitrahnya, pastilah ibu yang telah bersusah payah mengandungkan anaknya ke hulu hilir selama 9 bulan mengharapkan anaknya kelak berbakti kepada dirinya sekurang-kurangnya.
Namun ibu Maryam ikhlas, beliau berniat melahirkan anak untuk dikorbankan sebagai seorang syahid di jalanNya. Benar-benar hebat dan suci, inilah semangat yang kita inginkan.
Dari isteri Imran lahirlah Maryam, antara wanita paling hebat dalam sejarah. Darinya pula lahirlah nabi Isa a.s, utusan Allah yang suci, seorang hamba yang mengabdikan diri kepada Allah semata2.
Kita mengharapkan anak yang soleh dan musleh hasil perkahwinan yang dibina. Persoalannya adakah kita sudah bersedia menjadi ibu seperti isteri Imran dan Maryam?
Wahai teman-teman [untuk diri sendiri khasnya] sekiranya kau mengimpikan anak seperti imam syafie... ibunya perlu hebat lagi
Dirimu perlulah dilengkapi dengan sekurangkurangnya 30 juzuk Al-Quran didada. Apatah lagi ilmu-ilmu agama dan ilmu-ilmu tajwid untuk diajarkan kepada anak-anak nanti. Ibadah malam yang terjaga sebagai bekalan kekuatan dan hati yang penuh kasih sayang serta sifat sanggup berkorban.
Macamana ingin berkahwin kalau membaca Al-Quran masih merangkak-rangkak lagi?
Macamana ingin berkahwin kalau tak sanggup berkorban lagi?
Macamana ingin berkahwin kalau masih kurang menjaga ibadah lagi?
Bimbang tak mampu melahirkan anak-anak umat nabi Muhammad yang terbaik. Bimbang tak mampu melahirkan anak-anak yang berjihad mengabdikan diri di jalanNya.
"Ya Allah, kurniakanlah kami anak dan keturunan yang soleh sebagai penyejuk mata"
Pra Perkahwinan
Buat teman-teman, anggaplah kehidupan harian kita bersama teman-teman serumah kini sebagai pra-perkahwinan, latihan sebelum benar-benar memikul tanggungjawab yang asli.
Latih diri untuk sentiasa bermanis muka dengan teman-teman walau sepenat mana kita.
Latih diri untuk menjaga rahsia dan cerita teman-teman dan cuba menyelesaikan masalah sesama sendiri.
Latih diri untuk sanggup berkorban, banyak bersabar dan tidak banyak berkira sesama teman-teman.
Dan latihlah diri dengan macam-macam lagi.
Untuk syabab, sekiranya kalian telah benar-benar mampu dan bersedia, bernikahlah. Pilihlah jodoh yang terbaik yang diberikan Allah untuk kalian. Terima seadanya. Utamakan diri kalian dalam soal memilih jodoh yang terbaik.
Untuk akhwat sekalian, dan sekiranya telah sampai masanya , kalian dilamar, dan telah dibukakan laluannya untuk kalian bernikah, silalah bernikah.  Allah sentiasa bersamamu.
Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita semua. Dan semoga teman-teman akan memperoleh teman untuk ke syurga yang terbaik untuk kalian.
"Dari Allah, Kepada Allah"


Sunday, May 1, 2011

balik kampong..ooo..balik kampong!~

BALIK..BALIK..BALIK...apa ni mahirah...asyik2 pikir nk balik msia...x settle2...exam dh dekat dh...stop thinking about it!!!!!.....


ALAMAK!!!..cmne ni??..nk balik msia 26 julai...tp nk dpt tiket flight murah kena balik awal ag...bdk2 medik semua balik awal..bln 6 dan awal bulan 7 dh balik dh,ms ni tiket murah...bdk farmasi br start exam awal bulan 7....huhuhu

FAKULTI FARMASI!!!!..bole x tlg sy...tlg awal kn tarikh exam..bole sy balik sma2 ngn bdk medik..huhuhu..nk balik awal..xnk balik lmbt...sy nk sy abis exam 26 jun..waaa...tarikh spesel bg sy..haish!..

tikt kalu bli lmbt,lagi murah er???..alaaaaaa...nk wak cmne ni???..nk biar jeeeeee atau settle skrg...kalu settle skrg,xda tiket murah ms date 26 julai...kena bli sendiri...atau balik sekali ngn bdk farmasi lain..22 ogos???lmmmmmbbbtttttttttt~....nk pose kat umah...

YA ALLAH...permudahkan segala urusan hamba-MU ini..berikanla petunjuk kpd ak,YA ALLAH..apa yg patt harus ak lakukn..tunjuk knla keputusan yg baik utk ak..semoga ak selamat perjlnn pegi dan balik..AMIN2..


jom balikkkkk!!!!